Wednesday, July 22, 2009

Solo Blues

Selepas lebih kurang sebulan ponteng kelas, went to and fro London-KL-London, then back to KL again after the exam, then to Kota Bharu and brief visit to K.Trg, I am back in London! Sebulan cuti rasa tak cukup, apatah lagi mengenangkan meninggalkan segala luxury kat Mesia semata2 utk kembali kepada segala kedhaifan kat London.. :P

One whole day duk layan blues... blues perjalanan solo! :-)


20July 2009
My hubby departed from Cheras, for his flight kul 11pg. Pepagi buta limo dah tercongok kat depan gate umah.. lepas hubby dah pergi, terus kemas2 umah apa yg patut. Pastuh sambung packing barang lagi.. My bro picked me up dr umah Cheras lepas dia balik kerja hari Isnin. Dengan bags berat berkilo2 tuhs aku angkut bawak naik ke wad my dad kat IJN. Saja nak spend masa dgn my parents, sambil dapat gak merasa tido kat spital.. Seb baik gak la my dad duk single room, so perasaan dia lebih kurang stay kat hotel je ler.. hehehhe


21 July 2009
Pepagi buta dah turun g laundry kat IJN dgn my mom, pastuh breakfast kat cafe, packing barang etc.. kul 11.30 tepat, limo klia datang amik kat lobi IJN. lepas salam2 my dad kat wad, terus turun ke lobi. my mom lak turun gak ke lobi anto aku naik cabbie.. errmm..memang betul2 sensorang.. dan memang takde dalam kamus idup istilah 'sekampung' menganto/membabai ke klia sbb nak ke obersea.dulu masa memula nak ke uk pun, 3org(my dad, my mum n big bro) jer yg anto aku ke klia (at that time, my MIL sakit, but this time my dad lak yg sakit..) ..sedih? tipu ler kalo cakap tak sedih.. sedih giler!! tambah sedih lagi sebab my dad lom fully recover lagi.. hopefully everything will be back to normal again, and my dad cepat sembuh..*sigh* tapi nak buat camno kan.. study still kena diteruskan! :(

Pakcik cabbie pon siap pelik lagi bila dgr aku nak balik ke London, tp depart sensorang from IJN. Malas cakap byk, aku just cerita jer apa yg berlaku.. so dia pon malas nak tnya banyak gak.. agaknya sebab takut cab nyer 'banjir' kots?? hehehe dahla hujan lebat time tuh.. kl lak, seperti biasa, kalo hujan sikit jer, sure jem!! Perjalanan nak ke LCCT dr IJN makan masa nearly 2jam!!

Sampai ke LCCT, lepas check in etc terus makan. Sambil2 tuhs sempat la bercalling2 dgn famili and friend for the last time, sambil2 nak habiskan kredit phone.. Duk bergayut dgn my mom lama gak, sbb dia rasa bersalah tak anto aku ke airport+sambil nak keep me company katanya.. My friend, tint pon duk bersms panjang lebar ngan aku sepanjang2 masa on d way ke airport, hinggala aku boarding!~ pun just to keep me company! ~Seriously, london won't be the same without u guys!! We will miss having u and ur family in london,esp for makan2 and get togethers!! and totally agreed with u, yg nilai seorang kawan di perantauan, dgn nilai kawan yg berjuta2 di Mesia amatla jaaauuuhh bezanya..

Aku balik ngan AirAsia flight kul 4pm. Memula tuhs agak stress gak, sebab mengenangkan bad experience masa flight nak ke KL last time: flight teramatla sendat+penuh org+kena duk kat isle + food tak best+ kelaparan + air turbulence yg teramat teruk+ sejuk gilos (aircond dia centralised) + stewardess airasia yg amat kekurangan grooming!! :P

Seb baik flight semalam nih aku dapat duk tepi tingkap. tambah excited lak, sebab seat sebelah ku kosong!! Memang syiok gak la tido, siap berbaring sakan lagi.. tambah lak sbb dah bawak selimut siap2, bekalan food pon bwk byk.. so mmg kira much much better experience gak la compared to previous flight..

Dalam flight tuh, penuh dgn Brits, Australians.. Malaysian ada la 2-3 ketul jer.. kat depan aku ada 2 org pompuan. Sorang minah saleh, sorg lagi negro, dua2 Brits. Memula tuh si minah saleh nih senyum2 kat aku, pastuh dia ada tnya2 dan mintak tolong aku naikkan dia punya hand luggage yg berat giler ke atas compartment. Sbg rakyat Mesia yg terkenal dgn keramahan, kesopanan dan kesusilaan, aku nolong+ layan je ler dia borak ngan senang hati. Tp tetiba minah negro tuh buat muka- siap muka cam tak puas hati.. dlm hati aku dah konpius.. lepas jer dlm 1jam dlm flight, si minah2 berdua nih mula buat wayang gambar.... rerupanya diorg nih LESBIAN couple! hahahaha ~muka tak puas hati minah negro tuh adekah sebab dia jeles ngan aku sbb aku duk layan awek dia borak??:P dan sesungguhnya aku telah 'tercemar' sepanjang perjalanan balik smlm!!!!!! even mat saleh yg duk tepi couple tuh pon siap wat muka tak puas hati lagi, tgk diorg tuh wat tayangan gambar percuma! kekekekeke


Sebab malas nak tgk tayangan gambar percuma tuhs, aku pon amik la tayangan gambar yg kena bayar.. Sewa entertainment set Airasia, RM30 sebijik! movies dia not bad gak la.. sempatla layan blues sambil tgk citer fevret CINTA.. hehehehe Sebelah aku, ada sorang pakcik cina tua, umur dah dekat 70++ rasanya. Sepanjang perjalanan, dia sibuk main games Zuma + other flash games kat netbook dia. Terkagum gaks, dlm lappie aku pon takde flash games sebanyak pakcik tuh!!

Entertaiment set nih lebih kurang cam touch screen DVD player jer.
Tp dia punya movies not bad gak la.. cuma kurang citer utk budak2 kecik..


Food dia lak, better than last time. Aku amik Malaysian meal. Food mmg basic giler, dapatla nasik beriyani ayam dgn nasik lemak, dengan air mineral jer. Nak air lain, kena beli.. dan jgn mimpi ler nak dapat appetizer ke, dessert ker..smua nak kena beli beb!! :P

First meal: Chicken briyani.
Sedap la jugak, cuma ayam dia adala 3-4ketul kecik jer..
Better than previous flight (flight Lon-KL), at least ada gak la sebatang dua acar+ kuah kari ayam. Last time briyani dia takde kuah pon, cam nasik beriyani+ketulan2 ayam jer..

Second meal: Nasik Lemak.
Tak sedap sangat pon... hehe

word of advice: outbound flight from KL better amik Malaysian meal, sebab sedap dan fresh! tp kalau inbound flight ke KL, better amik international food. Malaysian meal utk inbound flight mmg out!!agaknya sbb food supply tuh diorg amik dr UK ni kot,thats why western food dia sedap kalau inbound flight..

Subhanallah! Sungguh cantek view nih.
Flight melalui kawasan gunung2 batu, kat celah2 batu tuh lak ada sungai.
Cantik bangat seh... kalo ada DSLR lagi clear!


Sampai Stansted, dah kul 11malam. Lepas custom check, etc dalam kul 12 mlm naik cab balik ke umah. Memang tawakal je ler.. Alhamdulillah selamat sampai umah kul 12.30mlm..

Sampai jer umah, umah memang kalah tongkang pecah!! umah kena tinggal 1bulan.. hubby lak jet lag tak hilang lagi.. dengan notes exam harituh pon penuh umah lagi.. groceries.. bags..laundry..pinggan mangkuk dlm sink.. smua ada!

Di celah2 tongkang pecah tuh, tetiba terjumpa pressie from hubby.. terasa sejuk skit hati..incik hubby dah pre-booked kan buku nih kat Amazon! My fave author, Sophie Kinsella... aku dah lansung lupa pasal buku nih!! Patutla beria2 dia larang aku nak beli buku nih kat MPH aritu.. yg lagi best, sebab buku nih hard cover, pastuh harga jauh lagi murah dari paperback edition kat MPH!!

weehoo!! tak sabo nak baca... hehehehe

2 comments:

naza said...

Ola..best nye dh dapat buku tuh..hrtu jual kt Waterstone 1/2 price tp sye tak beli lagi..nnt review ek..nk beli gak la..bile la nk ade book signing ni..puas mencari takde pun..kalau ade ting tong me..

OneWan said...

Beli kat amazon jer, mmg dpt half-price gak and free delivery. unless mmg nak gi Waterstone, then ok lar beli kat sana, kalau malas beli amazon jer hehehe..save the trouble n cost.

review tu nanti yer..gimme few days, jet lagged pon tak hilang lagi hehehe :-D