Tuesday, May 11, 2010

Mudah, murah dan sedap!


I cant wait to blog bout this food!
Sebab tersangat amat sedap dan mudah sekali!


Nama makanan nih Syaksukka/Syabsukka/daging arab.
(meaning: tak syak lagi, saya suka! :P)

Rasanya nih makanan arab yg paling sedap yg pernah saya masak spjg karier masak-memasak.. even hasben pun suka giler, sampai menjilat sudu! :P dan paling penting skali, ia adalah amat mudah utk dimasak, bahan2 pun murah dan yg paling penting teramat sangatla delisyes sekali!


Senang jer nak buatnya.. minced meat diperap ngan blackpepper, bawang putih dan bawang merah yg dimayang.. amount blackpepper terpulang- kalo suka pedas letak la bebanyak.. kitorg mmg letak byk giler dlm separuh bungkus kot- tu pon hasben ckp tak pedas lagi! maybe pasnih nak kena tuang sebungkus blackpepper kot baru pedas?! hehe ok, btw bila dah perap dlm 1-2jam tuh, u all kena kutip balik bawang yg dlm daging tuh (jimat kan?:P) dan tumis bwg2 tu ngan minyak sapi. bila bawang dah naik bau, just masukkan daging yg diperap dgn blackpepper tuh, kacau2 dan seasonkan dgn garam smpai masak. pastu boleh la taruk atas oven proof dish, dan campak jer kacang peas dan tomato atas daging tuh... dan buat lobang kecik2 di celah2 daging tuh utk masukkan telur.. (abaikan sebijik kuning telur saya yg pecah tuh!! hehe)

Bila dah semua setel, masukkan dlm oven smpai telur masak- depends pada tahap kementahan telur yg u all mahu.. saya buat lebih kurang 10minit jer..


so nih dia hasilnya... ;-)


Sepatutnya kena hias ngan daun saderi dan bawang goreng, tapi tak sompat2 nak hias, dah slmt habis licin!! hahahha dan kitorg suka telur yg separuh masak.. nih kalau makan ngan roti/toasts memang sedap giler woo..ada umpphh!!!

camni la, just imagine makan toasts panas2 dan masa makan tuh kuning telur tu melt in your mouth! perghh!! masakan ni pon versatile, sbb amat sesuai utk segala macam occasions, either for breakfast/lunch/tea/dinner/supper. paling sedap makan ngan roti, tp kalo makan ngan nasik putih pon sodap.. a balanced diet, all in one pot and ready within few minutes! ;-)

tapi sebab saya ni takde darah keturunan arab, dan saya anak jati Malaysia tulen, saya makan nih ngan bihun goreng jer! hahahaha tapi kesedapan tu tetap maintainnnn! dan kitorg siap nyesal giler sbb tak beli roti pg td! so mmg nak kena buat lagi skali lar esok!!! :P

Dengan ini, saya declare nih adalah makanan febret di kala saya malas memasak! bertepatan dgn motto saya: MUDAH, MURAH dan SEDAP GILER!!!

Bravo to kucingorengemok sebab sudi share resepi.
Tenkiuuuu!!! We love it!!

5 comments:

kucingorengemok said...

bau dia best kan? macam bau "professional food" je... rasa macam chef dari yemen kalau buat, haha

Lynn Abd Latib said...

menariknya...leh try test nih!!

zarin said...

sah nanti saya pun nak try gak syaksuka nih.,..meleleh leleh air liur ku baca entry ni..
lupa plak, kita dah cnp cara2 nak buat ni ye!

OneWan said...

kucingorengemok:
sedappp!! tu la, tetiba terkagum boleh buat food sesedap dan semudah ni! tenkiu!:)

lynn & zarin:
sila2 try.. mmg best!

Anonymous said...

salam ja..tersenyum sendiri baca entry ni hehehe..eh betul ke tak ada darah arab ni...kalau makan dgn roti lebih sedap ke ja..jadi dah tukar pasanganlah ye..selalunya mihun goreng dgn keropok..